Bekijk hieronder de video over kunstenares Marjolein Poels en ontdek waarom zij portret schilderijen van vrouwen maakt..

Video: waarom schilderijen van vrouwen?

door | 24 feb 2022 | Blog

Waarom maak ik portret schilderijen van vrouwen?

Omdat ik vrouwen de boodschap wil geven dat ze zichzelf mogen zijn.

Vrouwen hebben vaak veel rollen die ze aannemen: dochter, partner, zus, vriendin, moeder. In de westerse samenleving hebben vrouwen veel rechten, maar ook wordt er veel van hen verwacht. Ze nemen vaak een rol aan en verliezen daarmee hun eigen identiteit.

Mijn impastotechniek symboliseert alle aspecten die een vrouw uniek maken. Hun mooie kanten, hun schaduwkanten. Hun verleden, hun verhaal. Hun droom voor de toekomst.
Dat alles maakt een vrouw mooi, precies zoals ze is.

Mijn vrouwen schilderijen bestaan uit verschillende lagen en texturen. Van een afstand zijn mijn schilderijen heel realistisch, maar hoe dichterbij je komt hoe abstracter mijn kunst is. Ieder kunstwerk bestaat uit meerdere lagen, waarbij de toeschouwer zich afvraagt: wat gaat achter deze lagen verscholen? Ook is er ruw canvas te zien, symboliserend voor de puurheid in iedere vrouw.

Meer weten over deze portret kunstenares uit Amsterdam? Lees hier mijn verhaal.

 

abstracte portret kunstenares met een verhaal

Wat ik heel mooi vind aan kunstwerken is dat je er een verborgen boodschap in kan vinden. En juist die ontdekkingstocht naar wat zit er verborgen achter al die lagen, dat is wat het zo ontzettend mooi maakt voor mij. Ik schilder abstract met een paletmes en maak dan allemaal verschillende vakjes waarmee ik lagen creër. Voor mij is dat heel erg een weerspiegeling van hoe ik vrouwen zie. In mijn werk kom ik vaak kwetsbare vrouwen tegen en wat zij hebben meegemaakt maakt tot wie zij zijn.

“Vrouwen nemen een rol aan als hun identiteit”

Vrouwen die dragen echt heel veel op hun schouders. Zij willen én een goede moeder zijn, en een goede vriendin en een goede zus, en een goede partner. Ze nemen heel veel rollen aan, waarin ze eigenlijk zichzelf bestwel klein houden soms. En waarin ze zichzelf niet altijd durven te laten zien, omdat ze zo temidden van al die rollen vergeten wie zij zelf zijn. Ik weet precies wanneer een schilderij af is. Dan loop ik naar achteren om het te bekijken en weet: ja, zo klopt het gewoon.

Imperfecties weerspiegelen het leven

Maar het is helemaal niet dat mijn schilderij dan perfect is. Het is juist dat het gewoon klopt en dat alle imperfecties die erin zitten tezamen juist maken dat het echt een prachtig portret is geworden. Als je van heel dichtbij kijkt dan is het soms bestwel grof, of zit er heel veel textuur in of dikke klodders met verf. Maar als je dan van verder af gaat kijken, dan zie je dat dat al dat tezamen haar heel mooi maakt. Mensen zijn bestwel geneigd om te oordelen op basis van een eerste indruk. Uiteindelijk wil ik juist dat mensen verder kijken dan die eerste laag, dus dat ze veel dieper gaan kijken naar wie is die vrouw die daarachter zit.

Ik wil vrouwen meegeven dat dat er ook echt mag zijn. Je mag er zijn, met alle geschiedenis die je hebt gehad, met alle imperfecties.
Want je bent gewoon prachtig precies zoals je bent!”